Saturday, October 25, 2008

1..33 Juta Rakyat Malaysia Diabetes

Kementerian Kesihatan menyatakan bagi setiap 100 rakyat Malaysia dalam umur antara 25 hingga 64 tahun, 11 daripadanya adalah pengidap diabetes. Sejumlah 1.33 juta penduduk Malaysia dalam lingkungan umur berkenaan sudah mengidap penyakit berbahaya itu. Berdasarkan statistik yang dimasukkan ke hosptal kerajaan dari 2001 hingga 2006, peningkatan sebanyak 27 peratus.Angka ini adalah hanya pesakit diabetes yang dimasukkan ke hospital kerajaan saja bagi tujuan rawatan. Belum lagi hospital swasta dan pesakit yang tidak datang untuk rawatan.
Gejala ini terjadi disebabkan permakanan yang tidak seimbang bermula daripada peringkat kanak-kanak makanan dan minuman ringan dan dewasa permakanan yang tidak terkawal, pecemaran udara melalui penafasan, tekanan ataupun stress dirumah dan ditempat kerja dan kurangnya bersenam.
Diabetes mestilah dielakkan sebab kesannya akan merebak kepada permasalahan buah pinggan,kekaburan mata dan serangan kepada organ yang lain disebabkan permasalahan pergerakan darah untuk mengantar nutrien ke seluruh anggota badan kita.
IgG Plus terdiri daripada beberapa jenis faktor imum salah satunya adalah Insulin like growth factor -IgF 1&2. Ia berfungsi untuk menurunkan kandungan gula di dalam darah, menurunkan kadar kolestrol,membakar lemak, anti penuaan, meningkatkan hormon, membaiki dan meningkatkan sistem RNA/DNA.
Ok, jumpa lagi.
Mohd Ashriee Abdul Razak (019-4725067)


No comments: